Latteryoga

De fleste mennesker kan godt lide at le. Der er dog ikke mange, der tænker over, hvad latter gør ved vores krop og sind. Eller hvordan man kan få mere latter ind i hverdagen.

Latter har utroligt mange gode virkninger på vores krop rent fysiologisk. Der bliver frigivet endorfiner, det sænker stressniveauet og er glimrende motion.
Derudover hjælper latter på den enkeltes humør og på sammenholdet i en gruppe. Når vi griner sker der en selvforstærkende funktion, der får os til at blive gladere. Når vi ler sammen i grupper udsender vi signaler om accept og åbenhed.  Det gør, at gruppen begynder at føle en større grad af accept og åbenhed. Hvilket igen har en positiv virkning på samarbejde, udfoldelse og kreativitet.

For at få flere folk til at grine mere, udviklede den indiske doktor Madan Katari 'latteryoga', der består af en række øvelser, hvor man griner forseret.
I starten kan det godt virke underligt og lidt parodisk. Kroppen kan dog ikke kende forskel på spontan og forseret latter. I løbet af en session med latteryoga vil de fleste imidlertid opleve, at latteren udvikler sig til ægte spontan latter.

Man skal grine forseret, indtil man griner helt naturligt. Grunden til, at man kan gøre det, er at kroppen ikke kan kende forskel på den naturlige og den forserede latter. Ved begge situationer udskiller den de selvforstærkende glædesstoffer (endorfiner), der hjælper på humøret. 

Man kan sige at kommunikationen imellem den fysiske krop og det psykiske gode humør går begge veje. Hvis du oplever noget rigtigt dejligt, som for eksempel forelskelse, vil ansigtsmusklerne oversætte den positive effekt af den gode følelse til et smil.

Det kan imidlertid også gå den anden vej. Hvis du tager en kuglepen på tværs ind i munden, så den skubber mundvigene opad, vil det påvirke humøret i positiv retning, om end det vil være i meget lille grad. Der er foretaget forsøg, hvor man har placeret folk i netop denne situation. Resultaterne viste fysiologiske virkninger, der lignede dem, man finder ved latter pga. glæde eller humor.

Det er de samme dynamikker, man udnytter ved latteryoga, hvor resultatet er af en helt anden størrelsesorden. Ved latter udløser man således en kædereaktion med positive konsekvenser for krop og sjæl. Når man har lavet organiserede interviews af folk efter en periode med latteryoga, siger langt de fleste, at det har hjulpet på humøret.

De individuelle reaktioner bliver yderligere mange fold forstærket
ved den synergetiske effekt af at le sammen med andre.

Om forfatteren

Læs mere om latteryoga og de gavnlige virkeninger ved latteryoga i latter ebogen på:

Latterkursus