Bilpriser i Danmark i de sidste 5 år

I Danmark er det dyrt at købe bil og de løbende udgifter er også høje. Vi kigger i denne artikel på de sidste 5 års priser.

Danskerne har fået længere til arbejde og har derfor større behov for bilen som transport til og fra arbejde. Bl.a. derfor er bilbestanden af personbiler steget med 200.000 biler i løbet af 5 år, og det øgede udbud kan presse priserne.  Danskerne vil have nye biler, særligt små biler købes ofte fra ny. Leasing er også populært, da ønsket om mindre udsving i de månedlige udgifter er større.

Hvis vi ser på de seneste 5 års nyregistreringer af personbiler (tal fra Danmarks Statistik), er der ikke meget udsving, bortset fra 2009, hvor tallet var meget lavt:

2005:    148.819
2006:    156.936
2007:    162.686
2008:    150.199
2009:    112.454
2010:    153.858

Peugeot, Ford, Toyota, Citroen, Volkswagen og Suzuki var de meste populære bilmærker i de ovenstående 5 år. Ser vi på enkelte modeller, kommer Skoda med op i top 5 med Fabia og Octavia, ligesom Opel med Corsa. I Danmark er de små biler blevet meget populære, og her er konkurrencen på pris derfor meget hård.

I de sidste 5 år er der kommet 7 % flere biler på vejene og der er 10 % flere dieselbiler. Bilerne holder længere, gennemsnitalderen er nu på 9,4 år.

Det er et godt tidspunkt at købe ny bil på - men den skal være ny, ikke brugt. Brugtbilpriserne er nemlig steget, mens priserne på nye biler er faldet. Den bedste handel får man derfor, hvis man også sælger den gamle bil ved nyindkøb. Siden 2007 er gennemsnitsprisen for en brugt bil steget med 26 %, mens gennemsnitsprisen for en ny bil er faldet med 10 %.

Men det kommer også an på, hvor i landet, man køber bil, og hvilken bil, man køber. Ser man på brugtbilsmarkedet, er en 3 år gammel Citroen C4 billigst i Vestdanmark (176.308 kr. i Vestdanmark, 203.625 kr. i Østdanmark), mens en Opel Vectra er billigst i Østdanmark (258.000 kr. i Vestdanmark, 192.566 kr. i Østdanmark).

Til gengæld er bilreparationer billigst i Vestdanmark - helt ned til halv pris i forhold til Østdanmark. Det er mekanikerens timeløn, der udgør den store forskel, men der er også prisforskelle på reservedele, så man skal passe på, hvor i landet man får sig en skade, så man undgår stop på turen og får udbedring af skader efter f.eks. http://www.carglass.dk/Saadan-reparerer-vi-et-stenslag.703.0.html.

Det er selvfølgelig finanskrisen, vi har at takke for ændringerne i bilpriser. Da krisen toppede, udsatte mange udskiftning af bilen, men nu er der så kommet et boom i efterspørgsel på både nye og brugte biler.

Afgiften på biler ved indkøb i Danmark er 180 % af bilens engrospris - verdens højeste. Til gengæld sætter de danske bilforhandlerne engrosprisen for biler meget lav, så en del europæere, særligt svenskere, importerer med stor fordel bil fra Danmark, særligt hvis det er en bil i den dyre ende.