Hvad sker der med din bil, når den skrottes?

Hvad sker der egentlig med bilen, når den skrottes? I denne artikel kigger vi på autoophug og genanvendelse af bildele.

I Danmark er det lovpligtigt at skrotte udtjente eller stærkt beskadigede biler. At skrotte en bil betyder i praksis, at man sælger bilen til en godkendt autoophugger. Man får udbetalt en skrotgodtgørelse, som er finansieret af det offentlige, når man afleverer bilen til skrotning. Skrotgodtgørelsen er på 1750 kr. eller 1500 kr. for biler afmeldt mellem d. 1/7-2000 til d. 30/6-2002. Man betaler selv for transport af bilen til autoophugger og evt. afmelding af nummerplader. Man kan bede autoophuggeren om at afmelde bilen, hvilket typisk koster 250 kr., men man kan også gøre det selv ved henvendelse til SKATs motorkontor.

Når du skrotter bilen, skal du først huske enten at afmelde bilen selv eller tage registreringsattesten med til autoophuggeren, så han kan gøre det for dig. Skrotpræmien overføres til din bankkonto i løbet af et par dage.

Autoophuggeren tømmer først bilen for væsker og andre miljøfarlige stoffer. Benzin og motorolie kan ofte genanvendes, ligesom sprinklervæske, hydraulikolie, koblingsvæske og andre væsker. Det, som ikke umiddelbart kan genanvendes, afleveres hos godkendte affaldsmodtagere. Metal, som ikke kan genanvendes i sin oprindelige tilstand, altså som reservedele, omsmeltes til nyt metal.

Autoophuggeren udtager brugbare reservedele, som sælges til f.eks. privatpersoner eller autoværksteder. Det er meget almindeligt at købe f.eks. brugte bildæk hos en autoophugger. Kofangere, radioer, airbags, autoglas og bildøre kan også umiddelbart genanvendes. Mange andre dele som sidespejle, batterier, koblinger, rat og lygter kan også genanvendes.

Typisk kan omkring 80 % af en skrottet bil genanvendes. Mange skrottede biler er relativt nye biler, som det forsikringsmæssigt ikke kan betale sig at reparere, så mange af delene er ofte i rigtig god stand.

En autoophugger er ofte ufaglært og oplært hos en anden autoophugger, eller har en uddannelse som automekaniker.

Mange værksteder har samarbejde med autoophuggere, så står du og skal have en større og dyr reparation, kan du med fordel bede om et tilbud baseret på reservedele fra autoophug.

Det kan nemlig være en god forretning at købe reservedele hos autoophuggeren, om man gør det selv eller lader sit værksted stå for det. Mange bilmærker er relativt dyre i originale reservedele, så hvis man ikke bryder sig om uoriginale dele, kan man i stedet købe dem brugt. Det er selvfølgelig også miljømæssigt en god idé at hjælpe med at bruge genbrugsreservedele i stedet for at købe nye dele. Man kan henvende sig hos den lokale autoophugger for at spørge efter den del, man søger. Har man ikke held med sig lokalt, kan man nemt og hurtigt søge i diverse databaser, hvor autoophuggere indsender informationer over lagerførte reservedele, som kan købes ved afhentning eller fremsendes.

Udtagne reservedele kontrolleres og testes, og ofte sælges de med reklamationsret.

Når din bil er udtjent eller beskadiget, så den ikke kan repareres, kan du derfor glæde dig over, at du modtager en skrotpræmie, og at bilen kommer til at leve videre som reservedele på andre biler.