Kewets historie

Elbiler har altid været populære i Danmark, men er aldrig slået rigtigt igennem. Her skitserer vi Kewets historie, en dansk elbil, som trods konkurs og ejerskifte, stadig kan findes på vejene i og udenfor Danmark.

Elbiler har altid været populære i Danmark, men ingen af dem er slået igennem. Det offentlige har givet tilskud til mange elbilfabrikanter, og mange har forsøgt sig. Elbiler blev faktisk produceret før benzinbiler, men benzinbilen blev populær, da den ikke havde det tunge batteri og kunne køre meget længere på en tank benzin end elbilen på en opladning. Dette har desværre ikke ændret sig meget.

Der har været mange forskellige elbiler på markedet i Danmark, og en af de mest interessante var Kewet. Navnet er en sammensætning af udviklerens navn, Knud Erik Westergaard og tallet 1 skrevet med bogstaver - KEWET.

Knud Erik Westergaard, fabrikant og automekaniker, havde før udviklet højtryksrensere og senere en bugseringshjælp til campingvogne. Han startede Kewet i 1988 med 25 mio. fra salget af hans tidligere firma, KEW Industries, og den første model kom på markedet i form af en 2-personers bil i 1991. Der kom herefter 5 versioner af Kewet på markedet, heraf en varevogn, CityVan, i samarbejde med Fredericia kommune. Alle personbilerne var 2,4 m lange og 1,4 m brede. Bilerne havde en relativt stor mængde ekstraudstyr, bl.a. radio, kasettebåndafspiller og elruder. De fleste reservedele var Kewet-specifikke, mens materialerne var konventionelle. Karosseriet var ganske opbygget konventionelt af en konstruktion i galvaniseret stål, men det ydre var fremstillet af glasfiberarmeret polyester. De fleste reparationer, som f.eks. stenslag, kan udføres på almindelige værksteder, som henter reservedelene hjem.

Oprindeligt var forventningerne 35.000 elbiler om året, men disse tal var urealistisk høje. I alt blev der produceret omkring 1000 Kewet'er, hvoraf en stor del blev solgt udenfor Danmark.

Kewets typiske tophastighed var 80 km/t, og der kunne typisk køres 75 km på en opladning. Den første models motor var på 5 hk, mens model 6 (norske Buddy) er på 13 hk.

Den første Kewet kostede 68.300 kr. CityVan kostede 130.000 kr.

Som de fleste andre elbiler var problemet batteriet, som var dyrt og tungt. Det er meget svært at producere et batteri til elbiler, som er miljøvenligt og ikke for tungt - derfor har langt de fleste elbiler kun plads til 2 personer. Produktionsomkostningerne ved bilen blev holdt nede ved at bruge blybatterier og jævnstrømsmotor. Senere blev gear og kobling udskiftet med en knap, som havde den simple funktion af skifte mellem at køre fremad eller bakke. Alle Kewet'er havde plads til 2 personer og 2 kasser øl i bagagerummet - en dansk elbil med dansk ånd.

Kewet blev produceret i Hadsund, men i 1995 flyttedes produktionen til Tyskland. Den tyske produktion blev stoppet i 1998, hvor virksomheden gik konkurs. Produktionen i Hadsund blev genoptaget, men allerede i 1999 blev rettighederne solgt for omkring 100.000 kr. til det norske firma Elbil Norge, hvor Kewet nu videreføres under navnet Buddy. Buddy er ganske populær i Norge, og fremtiden for Kewet virker stabil - dog nu på et mere beskedent plan.