Kør økonomisk i bil

 

Du kommer ligeså hurtigt frem når du kører økonomisk som når du ikke gør. Og så sparer du let masser af penge.

Let trykket på speederen, og spar masser af penge.

Lad os starte med starten: du bruger enormt meget brændstof når du starter, dvs. accelererer. Sørg for at skifte op til et højere gear så hurtigt du kan, så du kører med lavest mulige omdrejninger uden at bilen sejtrækker. Det betyder, at aggressiv kørsel er dyrt. "Blød hat" kørsel er billigt.

Har du en masse ting liggende i din bil, som du ret beset ikke behøver have liggende? Så få det ud, for det er unødig vægt at slæbe rundt på, og det tærer på brændstofforbruget.

Når du alligevel er inde og tanke, så check også dit dæktryk med jævne mellemrum. Din bil er mest økonomisk, når du kører med korrekt dæktryk. Dæktrykket skal checkes med så "kolde" dæk som muligt, dvs. du skal kun lige smutte op på tanken inden du checker trykket. Hvis du har kørt 100 km på motorvej er dækkene varme, og så er trykket højere. Lukker du luft ud efter motorvejsturen, for at komme ned på "korrekt" tryk, er der hermed for lidt luft i dækkene. Og det er dyrt.

Der er ikke mange der tænker over det, men en ren bil har mindre vindmodstand en en beskidt. Vask derfor din bil, så den er pæn og ren.

Selv om det er dejligt er aircondition/klimaanlæg dyrt i brændstof. Brug det derfor med måde. Er det varmt er et klimaanlæg på sin plads, for det er dyrere at køre med klimaanlægget tændt, end at køre med nedrullede vinduer.

Om forfatteren

I sin daglige kørsel formår Kim Malchau at køre lige så langt på literen som bilens instruktionsbog lover. Nogle gange endda længere.