Online Freelancers vs inhouse

Driver du hjemmesider på flere markeder med hvert deres sprog har du sandsynligvis haft overvejelserne - inhouse eller freelancer? Uanset hvilken løsning du vælger, er det ressourcekrævende - enten i form af timer eller lønninger. Læs mere om de erfaringer og frustrationer, vi har haft hos Trendhim.

Første skridt - Erkendelsen

Lad det være sagt med det samme - har du haft tysk eller fransk i gymnasiet, så besidder du IKKE kompetencerne til dette. Der er markedsføringsdisciplinerne, kulturen og selvfølgelig selve sproget. Kasserollebøjningerne fra tysk i første G, slår ikke til her.

Hvad gør man så? Du kan enten vælge at ansætte personer, som besidder kompetencerne eller du kan bruge freelancere. 

Freelancere - mareridt eller succes

Hvis vi dvæler ved den sidste kategori med freelancere, så er der penge at spare her. Du kan bruge dem til de opgaver, der skal løses, og derefter kan du glemme alt om dem, indtil du har brug for dem igen. Her kommer vi ind til den afgørende del - for hvor ofte har du brug for freelancernes kompetencer? Taler vi en enkelt opgave, så kunne det være en god idé. Men så er det positive også væk...

Alt for mange skrækhistorier

Hvis du har brug for løbende arbejde, så er freelancere ikke vejen. For det første skal du finde freelancerne. Bruger du Upwork eller Fiverr, så er det en tabt sag. Mine erfaringer er så dunkle at jeg pisser kaffe. Jeg har været ude for, at spanske freelancere i virkeligheden er Indere, der bruger Google Translate til opgaverne. Rimeligt ærgerligt når man vil markedsføre "herrepunge" (Bolso), og freelanceren foreslår "Nationalbanken" (Bolso di Madrid). Man finder hurtigt ud af, at hvis man ikke kan Skype med freelanceren, så er der ugler i mosen. Det er ikke derfor, du skal fravælge freelancere.

På de fleste portaler er der hobetal af  "Scammers" eller snydere. Trendhim fik en regning på 60 timer fra en italiensk freelancer for en opgave, han ikke havde udført. Rimeligt ærgerlige ressourcer at bruge dér. Sidder du som naiv dansker med gode værdier, når det kommer til arbejdsindstilling, så er der overraskende mange, der prøver at snyde dig på disse portaler. Det er heller ikke derfor, du skal holde sig væk fra freelancere.

Du skal gå langt uden om freelancere, fordi det er så tidskonsumerende. Først skal finde den rigtige freelancer. Lad det være sagt med det samme - det lyder let, men det kan tage ekstremt lang tid. Vi har i gennemsnit måttet bruge en dag pr freelancer - jobopslag, screening, interviews etc. 

Vigtigt med 100% klare linjer

Dernæst skal du lave en kravsspecifikation, og den skal laves til punkt og prikke. Springer du over nogle punkter, springer freelancerne over dem. Dernæst skal du løbende følge med i arbejdet. Lader du freelancerne køre opgaven til ende uden din indblanding, så overskrider de sandsynligvis deadline. Sandsynligvis får du også et ringere produkt. Slutteligt skal du teste produktet, sende det tilbage for evt fejl etc.  Alt i alt så kommer du til at bruge mere tid på at koordinere og kontrollere, end hvis du har ressourcerne inhouse. 

Tag et råd fra en, der har spildt alt for meget tid - brug ressourcerne fornuftigt. Saml dine ressourcer inhouse. Det er hurtigere, lettere og produktet bliver markant bedre

Om forfatteren

Mikkel Ussing-Kelstrup arbejder som marketing manager for Trendhim, som er en webshop med accessories til mænd. Trendhim har hjemmesider i 16 lande.