Outletsbutikker vokser i popularitet

 

 

Før i tiden afholdt større butikskæder og mærkevareproducenter typisk halvårlige udsalg hvor rester fra tidligere kollektioner eller varer med mindre skønhedsfejl kunne blive solgt til nedsat pris.

 

Med den stigende konkurrence indenfor detailhandelen er der stadig flere firmaer der opretter outlets for hurtigere at kunne realisere de værdier der ligger bundet i varelageret. Går du ind på et site som eksempelvis Myoutlets, så kan du allerede nu se mere end 135 forskellige outlets i Danmark, og antallet vokser hele tiden.

 

Blandt de mere ambitiøse projekter er Copenhagen Designer Outlets der åbner i sommeren 2014 i forbindelse med en større ombygning af City 2. Copenhagen Designer Outlets kommer til at indeholde 80 butikker, og bliver dermed Danmarks største outlet center. I Kolding er der også et større outlet center under opbygning - Holmstaden Nordic Design Village. Dette outletcenter vil bestå af ca. 100 outlet butikker. Samtidig er der stadig flere netbutikker der opretter outlet sektioner hvor der er mulighed for at købe restpartier til nedsatte priser. 

 

Som forbruger kan outlets være interessante, da du får mulighed for at købe produkter af høj kvalitet, typisk fra kendte varemærker til en lav pris. Du skal dog være opmærksom på at der naturligvis er en grund til at varerne sæles i en outlet butik, og ikke til den normale pris.

 

Typiske årsager er, at varen er i en model, størrelse eller farve som det ikke har været muligt at sælge under normale betingelser. For ikke at blive revet med af stemningen i en outlet butik er det derfor en god ide at overveje hvorfor varen ikke har kunne sælges i en normal butik, og om det har betydning for dig. Det nytter jo eksempelvis ikke noget at det er muligt at købe et stykke tøj fra et kendt mærke til nedsat pris hvis farven ikke lige er dig, eller pasformen ikke er god.