Grin dig til en bedre hverdag

Grin dig sund
Vi voksne ler i alt for lidt. Mens børn ler helt op til 400 gange om dagen, så griner vi voksne i gennemsnit kun 15 gange om dagen.
Latter har vist sig at være effektiv på mange forskellige områder og bidrager til sundhed og psykisk velvære. Der er lavet undersøgelser, der viser at latter:
• styrker immunforsvaret
• er godt middel mod stress
• bidrager til hurtigere sårheling
• virker smertestillende ved at der under latterudbrud dannes dannes endorfiner, som er kroppens naturlige smertestiller.
• øger lungekapaciteten
• bidrager til bedre søvn
• er god mod depressioner og angstanfald
• at der under latter dannes naturlige lykkehormoner som dopamin og serotinin
• styrker blodtilførslen til indre organer
• er sundt for hjertet
• er gavnligt for diabetikere
• er gavnligt for gigtpatienter, fx leddegigt
• nedbringer stresshormonerne kortisol og noradrenalin
• gør os mere tolerante, og giver os et positivt syn på os selv og vores omgivelser
• styrker indlæring og kreativitet

Hvordan man kan blive bedre til at grine i sammen?
Latter styrker sammenholdet Når vi kan grine hjerteligt sammen, bliver vi ægte forbundne til hinanden - intet bidrager med samme effekt til gode relationer med tolerance og kærlighed.

Familier, parforhold, venner, børn der ler sammen, får positive oplevelser og minder sammen. Prøv f.eks. at se på din egen familie. Ser du frem til og glæder dig til at besøge dem? Hvis ja, er det nok fordi I griner meget sammen.

Tips til at bringe mere latter ind i hverdagen med dine nærmeste.
Stop ikke andres og især ikke børns glæde. Du kan få mere latter med din familie, venner og kolleger ved først og fremmest at tillade latteren. Giv både børn og voksne lov til at grine spontant og naturligt, det er ok at vise masser af glæde og begejstring, det giver endnu mere energi og motivation.

Løs konflikter hos børn med positiv humor og latter
Konflikter med børn opstår oftest fordi vi voksne ikke anerkender de følelser og den begejstring, som børn har. Et forkert ord eller handling, så har vi balladen. Børn, der griner positivt med sin familie, vil udvikle højt selvværd og accept af andre, og på den måde vil det undgå at blive mobbet eller mobbe andre i skolen.

Tips til mere latter i hverdagen:
• Bare sæt din latter i gang, når det er passende, så kommer den spontane latter lynhurtigt.
• Leg sammen, både voksne og børn. Børn er en god ”undskyldning” for at vi voksne kan få lov til at lege.
• Du behøver ikke at være sjov og optræde som komiker for at få andre til at grine.
• Nyd altid den sunde og positive latter, der opstår spontant
• Hold din latter ved lige, øv dig dagligt, for når du øver dig, vil den ægte, hjertelige latter og legen komme helt af sig selv.
• Det er vigtigt, at I ler sammen og ikke af hinanden, for det kan føles som latterliggørelse og det det vil få latteren til at forstumme.

Smil og le uden grund
Forskning viser, at når du griner, udløser hjernen hormonerne endorfiner, som gør dig glad. Selv et simuleret grin kan narre hjernen til at udløse disse hormoner. På samme måde har det at le uden grund en nærmest terapeutisk effekt.

5 min. lattertræning pr. dag
Du kommer automatisk til at få mere naturlig og spontan latter ind i din dagligdag, når du træner din latter blot 5 min. om dagen

Et par latterøvelser som du kan lave.
• Lav et ”krokodillegab” med armene fra albuen, og grin når den ”åbner” sin mund.
• Klap jer selv op og ned langs siden af kroppen, mens I hopper og ler.
• Lav et ok tegn, og ros din partner med masser af latter og begejstring i stemmen.

Griner du nok i dagligdagen?  Hvis ikke, så er det bare med at komme i gang - for din sundheds og din families skyld!

Om forfatteren

Susanne Preisler er foredragsholder, terapeut, stress- og latterkonsulent. Susanne elsker at le, og praktiserer selv, det hun underviser i - at skabe balance og sjov i livet.
Susanne Preisler´s ambition er at udbrede budskabet om den positive humor, latter og livsglæde. Susannes motto er LE OG LEV