Historiefortælling

En af de mest effektive måder at videregive dine holdninger, tanker og meninger er igennem historiefortælling. Historier er dybt forankret i den menneskelige natur og er de-facto standarden for viderefortælling af moraler, underholdning og kultur.

Historier er uendeligt bedre til at kommunikere mening end logiske argumenter, fordi de involverer følelser, bringer publikum med ind i oplevelsen og tillader dem at koble historien sammen med deres egne oplevelser. De tillader dig at kommunikere dit indhold på en indirekte måde, som ikke virker skræmmende i forhold til dit publikums nuværende opfattelser. Historier er altså en fantastisk måde at kommunikere svært eller kontroversielt materiale, men også til at kommunikere med en person, der er en svær diskussionspartner.

Metafor er vigtigt

Hjernen er bygget til at se mønstre. Hver gang du ser noget, du ikke forstår prøver hjernen at sætte det i sammenhæng med noget andet du før har set. Hvis jeg forklarer om en frugt, der er 21cm i omkreds og har en blød konsistens, er det svært for dig at forstå hvad jeg mener. Men hvis jeg forklarer dig om en frugt, som er ligesom en grøn appelsin, der er lidt større end en squashbold og smager som en citron, er det pludselig lettere at forstå, hvad jeg taler om. Vores hjerne gemmer nemlig oplysninger pr. association og genkalder det via mønstre i vores omgivelser.

Derfor er historier så effektive, fordi de er bygget specifikt til at bruge vores mønster genkendelse til, at forklare et koncept. Møntergenkendelse er også effektivt i en forhandlingssituation, da selve processen kræver meget opmærksomhed. Det er svært, ikke at tænke på en pink elefant med stråhat, selvom det bare er ord i en artikel på en webside. Historien tager over og bruger meget af vores kognitive plads. Derfor vil din diskussionspartner også være mere åben overfor dine synsvinkler, fordi han er mere engageret i historien, har følelserne med og er i en form for mini-trance, mens hans mønstergenkendelses motor er i gang med at udvikle historien.

Hvad er en god historie

De bedste historier kender vi fra de gode gamle eventyr. Rødhætte og ulven, den grimme ælling, askepot osv. har alle ingredienserne i en god historiefortælling:

Hovedperson. Din historie skal have en hovedperson, der er helten i historien En konflikt. De bedste historier har en nemesis.

Nemesis behøver ikke være en person, men kan være være en forhindring, der skal overvindes. F.eks. Mount Everest i en bjergbestignigs historie, eller regeringen i en politisk historie.

En forløsning. Forløsningen er den lykkelige slutning på historien, hvor konflikten overvindes.

Her er et par tips til dine historier

Brug sanserne. Sørg for at beskrive med alle sanserne. Hvad ser du, smager, lugter hører og rører. Alle disse ting drager lytteren med ind i din historie og de kommer i denne mønster-trance, der gør dem mere lydhør for dine idéer.

Brug metaforer. Gør brug af mønstergenkendelsen ved at forklare én ting ved hjælp af en anden.

Simplificér. Det er svært at simplificere et område, man ved meget om. Det er dog endnu sværere for dine lyttere at forstå hvad du mener, medmindre du kan får emnet helt ned på jorden så alle kan forstå det.

Nu er det jo ikke fordi du skal være den nye H. C. Andersen i en firmaforhandling. Men grundstenene i historierne er ens, ligemeget om det er en børnebog, Star Wars eller en salgssituatione i en forretning. Historier gør en forskel i sindet på mennesker.

Om forfatteren

Artiklen er skrevet af freelance writer Jakob Agerbæk. Han arbejder i øjeblikket indenfor emner som cykellås og cykelhjelm