Visualisering og tankekraft

Hemmeligheden ved ubesværet at kunne nå sine mål.
De fleste kender til overbevisningen om at der skal arbejdes hårdt for at nå sine mål, det har vi lært siden vi var små. Og de fleste gør det også – men hvis man spørger om de har opnået det de ville i livet, er de flestes svar stadig Nej. Men sagen er, at hvis vi altid gør som vi plejer at gøre, vil resultatet også altid blive, som det plejer at være.

Spørgsmålet er om vi helst vil arbejde hårdere eller om vi hellere vil have det vi ønsker ? Egentligt et let spørgsmål at besvare, men……..Tvivlen kommer ind, og vi er tilbage i den gamle gænge, med hårdt arbejde og langt til det mål vi har sat os i livet.

Hvad så ? At få sat nogle mål og opnå dem kan være ganske let, når vi giver slip på de hæmmende overbevisninger vi hænger fast i. En hel verden af muligheder ligger foran os, for lige meget hvilket mål vi sætter os, vil det allerede være skabt i en anden dimension. Det vi nu skal gøre er, at få det manifesteret her i den fysiske dimension.

 

Her er nogle af de vigtigste punkter at overholde, når vi sætter vores mål:

Nutid, nutid og atter nutid.
Først og fremmest skal vores mål formuleres i nutid, som om det allerede er sket. Hvis vores målsætning er formuleret i fremtid, vil det vedblive at være noget som engang kommer til at ske, lige gyldigt hvor længe der går. De fleste af os kender til at sige ”det gør jeg i morgen”, men da i morgen kom, fik vi det alligevel ikke gjort.

Føl hvordan det føles.
Når man har formuleret sit mål i nutid, som om det allerede er sket, - er det endnu vigtigere at føle hvordan det føles, når det allerede er sket. Følelsen af at det allerede er opnået, er en magnet der tiltrækker netop det selv samme i universet. Jo stærkere følelse, des større magnet.

Målet skal formuleres positivt.
Sindet kan ikke finde ud af ord som ”ikke”, ”stop” og ”ej” etc. når man laver målsætning. Undgå at formulere målet med det man ikke ønsker. F.eks. ”Jeg tillader mig selv ikke at spise usund mad.”
Sindet vil lægge fokus på usund mad i stedet for det man i virkeligheden ønsker. Derfor vil formuleringen, ”Jeg tillader mig selv at spise sundt” have en helt anderledes positiv effekt, da sindet vil fokusere på det at spise sundt i stedet.

Det er vigtigt at målet er realistisk.
Hvis du f.eks. ønsker lønforhøjelse og i øjeblikket tjener 25.000 om måneden, så vil det være bedre at fokusere på en lønstigning på 5.000 mere om måneden end at fokusere på en lønstigning på endnu 25.000. Dit sind vil simpelthen modarbejde målet, hvis du inderst inde selv syntes det er for stort et hop fra 25.000 til 50.000.

Jo mere realistiske dine mål er i din egen verden, hvor sindet kan accepterer den målsætning du laver, jo mere realistisk vil det være for dig at slippe de blokeringer der er inde i dig, for at nå dit mål.

Lav i stedet nogle delmål, hvor du først sætter et nyt mål, når det første mål allerede er opnået. På denne måde vender du også sindet til at tro at det er let og mange gange også hurtigere at opnå det du ønsker.

Inkluder dig selv i sætningen.
Når du ønsker et rent hus, vil det have større effekt at sige: ”Jeg tillader mig selv at gøre rent i mit hus” end hvis du siger ”huset er rent”. For hvis du siger ”huset er rent” kan det være du sidder og venter på et eller andet mirakel, der skal sørge for at dit hus bliver rent. Hvis du har haft en aversion på at gøre rent, kan det være du pludselig finder ud af at det ikke er så svært, hvis du formulerer det med at ”jeg tillader mig selv let at gøre rent i mit hus”.
 
Fokuser på slutresultatet.
Mange laver målsætninger, der fokuserer på måden du opnår målet på. Men måden skal helt udelades, fordi måden vil begrænse de muligheder du har til at få dit mål opfyldt. Lad det være op til universet hvordan målet bliver opfyldt og se/mærk bare slutresultatet for dig. Hvis du f.eks. kun kan forstille dig at opnå ferie på Hawaii ved at tjene flere penge, har du allerede udelukket at du vinder ferien eller måske får den foræret. Derfor se dig selv allerede være på Hawaii holdende ferie – mærk hvordan det føles.

Din generelle mentaltilstand.
For at fremme dine mål vil det hjælpe gevaldigt, hvis du vænner dig til at være i en tilstand af taknemmelighed. Vær taknemmelig for at dit mål allerede et opnået. Hvis du vænner dig til at være taknemmelig vil universet komme dig i møde med uventede mirakler. Hvis du samtidig kan være i en tilstand af accept af, at alt er som det skal være og at der ikke er nogen grund til at lave om på noget, vil alt faktisk blive lavet om til det bedre. På denne måde begynder vi at flyde med universet i stedet for at modarbejde, bebrejde og sende vrede ud i alle verdenshjørner – som vil gøre din oplevelse af verden negativ og fuld af fejl og mangler.

Husk på at verden er som vi gør den til – vores mentaltilstand styret af vores viljekraft er det stærkeste værktøj vi har, det har ingen grænser, derfor vil hele verden forandre sig, når vi holder op med at beskylde andre mennesker for vores egen elendighed og begynder at tage ansvar for det vi selv har skabt.

Den største gave du kan give dig selv - og andre - er at indøve vanen med at være taknemmelig og at have tiltro til at alt er som det skal være lige nu. Så kommer miraklerne af sig selv.

Held og lykke med dine nye mål.

Om forfatteren

Helle J Hansen. Marketing Consultant, Coach i personlig/spirituel udvikling, Access Consciousness Facilitator www.lifestyleacacemy.dk