10 gode tips til vægttab

Der findes et hav af tips til at understøtte vægttab, mange af dem er dele af en speciel slankekur, men virker fint i harmoni med andre kure.
 
Flere kure er baseret på mange af de tips du finder herunder, nogle er kun baseret på et enkelt og andre på kombinationer. Fælles for alle tips er, at de på den ene eller anden måde vil bidrage til at give vægttab, hvis de benyttes på den rigtige måde.
 
Desværre er det også det uheldige tilfælde, at de 10 tips sammenlagt ikke vil være en fornuftig sammenblanding, så vælg med omtanke og overdriv ikke brugen, da det kan være direkte usundt på lang sigt.
 
 

Tip 1: Vand før måltid
Fyld maven godt op med vand 10 minutter før hvert måltid.
Det nedsætter appetitten og får dig automatisk til at spise mindre potioner.
Læs mere om vand og vægttab her
 
 

Tip 2: Groft er godt
Vælg kulhydrater fra de grove kilder. Spelt, fuldkorn og hvedeklid optages langsommere og indeholder en langt sundere sammensætning end hvidt mel.
 
 

Tip 3: Drik ikke sukker
Udskift alle sukkerholdige drikke med vand tilsat smag fra f.eks lime.
 
 

Tip 4: Spis morgenmad
Boost din forbrænding ved, at indtage et fornuftigt sammensat morgen måltid med både protein og kulhydrat.
 
 

Tip 5: Kontroller mellemmåltider
Har du tendens til små mellemmåltider af den søde art, er tyggegummi en god erstatning.
 
 

Tip 6: Giv los en dag om ugen
Kør din kur med omtanke. Bliver du ved og ved, vil du til sidst være så hungrende efter ”alt det ulovlige” at du ofte falder i og ikke klarer din kur.
 
Ved at tage en dag om ugen, hvor du spiser de fødevarer din krop skriger efter, vil du få meget lettere ved at klare en uge mere på kuren. Men planlæg nøje, hvad du må indtage på din ”snyde dag” ellers bliver det tit alt for meget og kan ødelægge flere kur dages vægttab.
 

Tip 7: Nødder
Brug de sunde nødder som snacks, frem for fed chokolade og sukkerholdigt slik.
 
Nødderne indeholder store mængder essentielle fedtsyrer og protein – men husk, der er meget fedt i dem, så overdriv ikke.
 

Tip 8: Undgå mælk
Mælk indeholder meget sukker og usunde hormoner. Calcium kan du få fra bladgrønt og f.eks. bananer.
 
 

Tip 9: Spis mindre ude
Undgå at spise ude, du vil have langt større kontrol over din mad og sammensætning, hvis du selv står for madlavningen.
 
Undgå specielt stegt mad, når du spiser ud – steg selv med kokos olie.
 
 

Tip 10: Undgå forarbejdet mad
Næsten alle fødevarer er tilsat nitrit og andre kemikalier for at højne holdbarheden. De er usunde og kan være skyld i problemer med at opnå vægttab, hvis du indtager de forkerte. Gå efter de reneste råvarer og lav selv produkterne fa bunden.
 

Tip 11: Læs denne guide
Personlig træner Kasper V. Christensen har skrevet en god artikel om fedtforbrænding.
 
Den bør du læse før du går i gang - Læs den her
 
Bedøm ikke dit vægttab på kilo alene, husk din sundhed også tæller, ikke kun vægten.

Om forfatteren

Denne artikel er skrevet af Jonas Jørgensen.