Derfor er restitution vigtigt

Hver gang man træner så nedbryder man sin krop, og det gælder om at genopbygge kroppen hurtigst muligt, så man kan være klar til en ny træning.
Når en træning er endt, så begynder kroppen at faktisk at reparere og genopbygge de nedbrudte muskler med det samme, og det skal gerne ende med at kroppens bliver stærkere og stærkere for hver træning, men det kræver at kroppen får det den har behov for.
Fokuspunkter i forbindelse med en optimal restitution
Indenfor den første 30 min. efter en træning skal man helst have indtaget et måltid, så depoterne kan blive genopfyldte. Hvis man først indtager måltidet senere, så har kroppen sværere ved at optage indholdet, og kroppens restitutionstid bliver længere.  En god tommelfingerregel omkring fordelingen af det måltid man spiser, det er at man skal indtage 1g kulhydrat pr. kg. Kropsvægt og 0,25 gram protein pr. kg. Desuden skal man gerne drikke noget vand så væskebalancen bliver i orden. Faktisk kan et væskeunderskud på et par procent betyde et stort fald i præstationsevne. Mange synes dog det er besværligt at have et måltid med til træning, og derfor er weight gainer et populært kosttilskud, som benyttes af mange som restitutionsdrik. Vil du vide mere så læs denne weight gainer guide. Desuden er det vigtigt at have spist nok inden træning, så man ikke kører på de forkerte depoter.
Søvn er også et vigtigt punkt. Hvis man ikke får sovet nok, så går det ud over restitutionen og der gå længere tid inden man er klar til at træne. Der kan være genetiske forskelle på folk, og derfor varierer det også i hvor meget søvn man har brug for fra person til person og hvor hårdt man har trænet.
Træner man alt for hårdt, inden kroppen er helt klar igen, så betyder det ekstra træthed, et dårligt træningsudbytte og restitutionstid der bliver endnu længere. Hvis dette står på igennem længere tid, så risikere man overtræning, hvilket betyder en øget risiko for skader.Hver gang man træner så nedbryder man sin krop, og det gælder om at genopbygge kroppen hurtigst muligt, så man kan være klar til en ny træning.