Hvordan starter man sin egen webshop?

Det at starte sin helt egen webshop er en stor drøm for mange, men de fleste går i stå, når det handler om at finde på konceptet til webshoppen.

Her er en guide til, hvordan du bedst kommer i gang med din egen første webshop:

1. Beskæftig dig med noget, der virkelig interesserer dig!

Det kan lyse banalt, men det er faktisk meget vigtigere, end man skulle tro. Det er ekstremt vigtigt, at man virkelig brænder for sit koncept. Ellers kan det være svært at følge med sine konkurrenter online, når det handler om at levere brugbart content til sine læsere. 

Det er også et generelt råd, som rigtig mange at de store succesfulde iværksættere ofte giver. Elsk det du laver, og beskæftig dig med noget, der interesserer dig - Ikke blot noget, du lige hurtigt vil kunne tjene nogle penge på. - Typisk vil du ikke tjene penge på det faktisk.

2. Start with "Why" - Simon Sinek.

Du kan se videoen her. Budskabet i videoen er meget centralt i forhold til konceptudvikling, og det er i virkeligheden ret enkelt: Du skal gøre klart for dig selv, hvorfor du gør det, du gør. Når det er 100% klart, og det giver mening for dig, vil det højest sansynligt også give mening for andre.

Det handler om at få folk til at committe til dit koncept, og det sker kun, hvis de deler sammeoverbevisning for dig. Det handler om værdiskabelse. Hvis du blot er interesseret i at tjene penge ved at sælge random iPhone covers, så vil folk højest sansynligt bruge deres til på at støtte op omkring et andet koncept.

Sagen er, at folk kun er interesseret i dem selv, og det, de føler, at de selv kan støtte op omkring. Din succes er ligegyldig for dem. Men hvis du virkelig hjælper dine potentielle kunder, inspirerer eller informerer, så kan det være, at de vil støtte op omkring dine ideer og din nye webshop. 

Det handler om at dække et behov og hjælpe andre med dine services eller produkter.

Start med affiliate marketing, hvis du er helt ny. Det er lige et lille ekstra råd. Via affiliate marketing kan du prøve kræfter med online markedsføring, SEO, linkbuilding mm. Læs mere om affiliate marketing her.

3. Vælg det rigtige CMS system

Det kan være uoverskueligt at vælge et CMS system, da der er så mange muligheder.

Her kan du se, hvilke fordele og ulemper der er, ved åbne og lukkede CMS systemer.

1. Wordpress

Wordpress er verdens mest brugt CMS system, og også det mest brugervenlige åbne CMS i manges øjne. Du kan reletivt nemt komme i gang med en webshop i wordpress. Start eventuelt med at købe et tema til det på themeforest.net. Køb SSL-sikkerhed til dit site - Spørg din webhost. Herefter kan du sætte det op med betalingssystemet Stripe, som er gratis at benytte. De tager dog procenter af omsætningen. Benyt herefter Woocommerce til at administrere produkter og salg.

2. Scannet

Scannet er et lukket CMS system, som ikke har designfrihed, men de har support, hvilket utroligt vigtigt, hvis man fx er en lidt større virksomhed. Eksempel på Scannet Webshop: Nettofitness.dk., som sælger fitness udstyr. Man vil kunne lave et mere tiltalende design i et åbent CMS system, men det er værd at prioritere, at man har en support, som kan tage sig af det tekniske, hvis man er flere mennesker om at betjene websitet dagligt.

2. Magento

Magento er en af de helt store spillere, og du skal kunne kode, hvis du skal have det optimale ud en et magento website. Det er ikke for nybegyndere, men det har ekstremt mange muligheder og 100% designfrihed. Faktisk er mange store webshops på verdensplan sat op i Magento CMS.

Om forfatteren

Matias Askvig - Specialist i online markedsfæring.